"Alla morgondagens blommor finns i dagens fröer". (Indianskt ordsspråk)

söndag 4 april 2010

Amaranträvsvans "Dreadlocks", Amaranthus caudatus

Amaranträvsvans är en annorlunda rävsvans med rosalockiga svansar-de ser ut som dreadlocks.
Det är en ettårig sommarblomma.
Dekorativ i buketter samt även som torkad.
Höjd: 100 cm har jag läst på nätet men min blev ca 160 cm.
Blommar: juli-sept
Läge: sol-halvskugga







Sådden

                      
Frö

Såråd: Förkultivera i feb-mars, täck frö med jord. Gror i 18-20 grader.
Gror oftast på några dagar!

4 kommentarer:

  1. Spännande tider nu. Man får sitta och fundera på vilka frön och knölar man ska köpa. Jag har iallfall köpt svartöga, och nu en fråga till dig..... Hur tror du den klarar att vara i balkonglådor? Blir växten för tungt hängande ner och kanske går av?

    SvaraRadera
  2. Hej Irenel!
    Vilken kunskap du har! jag blev så imponerad..jag älskar oxå blommor..men de är visst de vanliga bl. thihi..men min syster försöker lära mig,,men utan resultat....
    Ha en solig dag
    kram wivi

    SvaraRadera
  3. Anonym...jag har inte haft svartöga som hängväxt. Mina klättrar på klätterställning. Så jag vet tyvärr inte hur den funkar i en blomlåda. Här kan du läsa om svartöga i bloggen:
    http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/svartoga-thunbergia-alata.html
    Tack Wivi för berömmet! / Irene

    SvaraRadera
  4. Tack Irene, för alla fantastiska blomstertips. Vad kul det var att träffas på mässan! Hoppas vi ses igen någon gång:)
    Ha en skön helg,
    Charlotta

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer. Tack!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.